Jean Arthur Rimbaud – Spáč v údolí
Hľa, diera zelene, kam sa spev rieky norí,bláznivo rozšantiac zdrap striebra na tráve,
kde slnce jagá sa z vrcholu divej hory,
hľa, malé údolie v kypiacej páľave.
Spí, ústa dokorán, vojačik prostovlasý,
šiju mu obmýva žerucha belasá,
spí, bledý, pod mráčkom, tam kde zem trávu tasí,
v zelenej posteli, kde svetlo zlieva sa.
S nohami v kosatcoch spí, tvár mu smiechom svieti,
takýmto úsmevom smejú sa choré deti.
Príroda, zahrej ho, to už chlad ide naň.
Vôňa mu k záchvevu nozdry už neprebudí,
spí v slnku s rukami na svojej tichej hrudi,
bok sa mu červenie z dvoch otvorených rán.
(A) kde slnce jagá sa z vrcholu divej hory,
(B) spí v slnku s rukami na svojej tichej hrudi,
(C) spí, bledý, pod mráčkom, tam kde zem trávu tasí,
(B) anafora
(C) metafora
(A) eufemizmom
(B) metonymiou
(C) nonsensom
(D) podobenstvom
04 Čo platí pre formu básne Spáč v údolí?
(A) Pravidelné striedanie dlhých a krátkych slabík.
(B) Stabilný počet prízvučných slabík vo verši.
(C) Opakovanie rovnakých slov a slovných spojení.
(A) smiech – plač
(B) život – smrť
(C) teplo – chlad
Peter Jilemnický – Muzika
(úryvok, upravené)
Teda už zas prišiel utorok, ešte nebol dobre po nedeli vyspatý, kravatu mal kdesi pri ľavom uchu a sivú tvár. Doviedol Zoé do kancelárie pred ôsmou hodinou, sadol s ňou k písaciemu stroju a teraz sa díval – hu, aké mal ošklivé oči. Poradové čísla začali tancovať a nebola to už muzika, ten tanec zaváňal potrebným chlebom, každé z nich sa škerilo hladnými zubami a chceli Zoé zožrať. Preto ona pre svoju osobu zaviedla si nový exhibit a začala:
Milý môj tulák,
stvorili sme ešte viac ako zázrak, stvorili sme
krásny večer. To každý nevie. Bohvie, ktorý vietor
ťa svetom ženie a ktorá voda ťa nesie. Bohvie,
kde infikuješ hnilobu meštiackeho života bacilom
zdravej vzbury, jedno; ja ti za ten večer ďakujem
a moja vďaka ťa nájde v najširšom svete. Ži, ty
hnedý chlapče, a jedz krásu života sťa každodenný
chlieb. Pošli mi pero z kajky!
Zoé
09 Čím sa podľa Zoé vyznačoval tulák z ukážky?
(A) Túžbou po neopakovateľnom dobrodružstve.
(B) Smerovaním k povrchnému životu.
(C) Závislosťou od bezhraničnej slobody.
(D) Sklonom k prirodzenému rebelantstvu.
10 Ktorý prvok je využitý v liste v ukážke?
(A) vokatívne oslovenie
(B) básnická otázka
(C) rytmicko-syntaktický paralelizmus
(D) automatický text
11 Ktoré typy textu využil autor v ukážke?
(A) vecný súvislý text a monologický text
(B) vecný nesúvislý text a monologický text
(C) vecný súvislý text a dialogický text
(D) vecný nesúvislý text a dialogický text
12 K lexike ktorého jazykového štýlu patrilo na základe ukážky zvýraznené slovo exhibit?
(A) administratívneho
(B) hovorového
(C) umeleckého
(D) publicistického
13 Ktorý umelecký prostriedok predstavuje veta jedz krásu života sťa každodenný chlieb?
(A) epiteton
(B) inotaj
(C) prirovnanie
(D) zosobnenie
14 Vypíšte z listu z ukážky zámeno, ktoré v ňom možno považovať za napísané chybne.
15 Ktorý slohový postup sa uplatnil v tabuľkovej časti ukážky?
16 Vypíšte z ukážky jedno prídavné meno, ktoré vyjadruje citový vzťah Zoé k tulákovi.
KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ
- C
- C
- A
- D
- A
- sonet / znelka
- Ivan Krasko
- lyriky / lyrika
- D
- A
- B
- A
- C
- ti / ťa / ty
- informačný (slohový postup)
- milý / ľúbostný