Ukážka 1

Tibor Žilka a kol.

Štruktúra literárneho diela(úryvok)

Čas sa eviduje hlavne pri čítaní epického diela alebo pri sledovaní dramatickej inscenácie, televíznej či rozhlasovej hry. V epike sa rozlišuje čas rozprávania a čas, ktorý je predmetom rozprávania. Reálny čas príbehu je obyčajne dlhší než čas v rámci textu (čas rozprávača), čo platí predovšetkým o literárnych dielach z obdobia realizmu (Kukučín, Tolstoj). Ak sa príbeh vyrozpráva stručne a plasticky, zvýrazní sa fiktívna (vymyslená) skutočnosť a text nadobudne črty dramatickosti. Opačným prípadom je dlhé opisovanie takých udalostí v texte, ktoré trvali iba krátko. Tento postup sa využíva v textoch s výrazným zastúpením úvahových motívov, predovšetkým v psychologických románoch a v dielach s dlhými opismi prírody. V epike prevláda minulý čas, v dráme sa využíva prítomný čas.

Kým pásmo rozprávača je v minulom čase, pásmo postáv charakterizuje dialogická forma v prítomnom čase.

V lyrike sa text buduje zo subjektívnych dojmov a čas je v nej všeobecný, lebo sa môže vzťahovať na minulosť, prítomnosť aj budúcnosť. Lyrický text je v samej podstate založený na nadčasovom princípe.

1. Do ktorej jazykovej formy patria umelecké texty, ktoré nevyjadrujú čas priamo, bezprostredne?

(A) Do drámy.                                              (B) Do umeleckej prózy.

(C) Do epickej poézie.                                (D) Do lyrickej poézie.

2. Ako sa volá štylisticko-gramatická forma vyjadrenia, pri ktorej sa uprostred minulého času rozprávania príbehu použije prítomný čas?

(A) predminulý čas                                     (B) historický prézent

(C) časový paralelizmus                            (D) predprítomný čas

3. V ktorej z možností je uvedený prísudok z poslednej vety ukážky 1?

(A) je                                                            (B) je založený

(C) je text                                                    (D) je na princípe

4. Ktorá veta je napísaná pravopisne správne?

(A) Na ceste bolo blato, ale chodník popri priekope, kadiaľ chodili ľudia už vysychal.

(B) Keď vyšli pred dom, kone hlasno frkali a hrabali v snehu, ale kurátor prikázal synovi vyjsť z dvora.

(C) Žulovič hľadel do zeme a kýval namrzene plecom, veď čo sa dalo robiť iné?

(D) Bratia sa dohovorili, zatiaľ len predbežne, že sa stretnú na sneme a, že tam spor urovnajú.

5. V ktorej možnosti sú priezviská Tolstoj, Balzac, Verne a Orlov napísané v správnom tvare inštrumentálu jednotného čísla?

(A) (s) Tolstojom, Balzacom, Vernom, Orlovom                              (B) (s) Tolstým, Balzakom, Vernem, Orlovým

(C) (s) Tolstojom, Balzakom, Verneom, Orlovom                            (D) (s) Tolstým, Balzacom, Vernom, Orlovom

6. Ktoré dva slohové postupy, podľa ukážky 1, spôsobujú spomalenie deja v epickom diele?

7. Napíšte dve slová, ktoré na základe ukážky 1 patria na zakryté miesta v nasledujúcej vete. Epický text získa na dramatickosti, ak sa podá __________ a __________ .

8. Napíšte názov vednej disciplíny, zaoberajúcej sa literatúrou, do ktorej patrí text ukážky 1.


Ukážka 2

Sú odvážni vyznávači hesla: "Ži, akoby bol tento deň tvoj posledný". Až do šialenstva ma privádzajú myšlienky o tom, ako všelijako si to ľudia môžu vysvetliť a čo všetko by v posledný deň stvárali. Sú to tie búrlivejšie, pôžitkárske osoby, ktoré by chceli v ten posledný deň zažiť úplne všetko – všetkých vidieť, všetko mať, všetko ochutnať a do všetkého strčiť prst.

Premýšľala som preto o svojej verzii posledného dňa.

Asi by som šla ráno do práce a slušne by som poslucháčom v rádiu oznámila, že je to môj posledný deň a že sa už teda nikdy nedostavím do zamestnania. Potom by som odmietla zopár exkluzívnych rozhovorov novinárom. Potom by som išla odhlásiť hypotéku, lízing, zdravotnú, sociálnu, odhlásila by som mobil, elektrinu, nájomné, všetkých 14 dôchodkových pilierov, zaplatila by som dane, lebo to, že ste mŕtvi, vás od platenia daní neuvoľňuje, ďalej by som obtelefonovala pár známych, zašla by som do pohrebnej služby, všetko by som zorganizovala, všetkých by som pozvala, ale pre nedostatok času už iba mejlom, vyvesila by som bielizeň, aby v práčke nezhnila skôr než ja, pekne by som sa nalíčila, obliekla a ľahla si do postele taká pripravená, že by už so mnou nemal nikto starosti.

Zodpovedný človek by svoj posledný deň s vedomím, že je jeho posledný, strávil presne takto. Preto ja naozaj nie som vyznávačom hesla "Ži každý deň tak, akoby bol tvoj posledný", lebo, uznajte, to sú už aké náročné vybavovačky...

Logicky som sa preto snažila nájsť si vhodnú zmenu hesla "Ži, akoby bol každý deň tvoj posledný". Skúšala som – predposledný? Jeden z posledných? Podľa všetkého posledný? Alebo... prvý? Ži, akoby bol každý deň tvoj prvý? To by šlo. Čiže: Ži, akoby si sem práve prišiel, takže buď slušný, veci sleduj a snaž sa ich pochopiť, uč sa, akoby si stále vôbec nič nevedel, objavuj stále niečo nové, obchádzaj niektoré škodlivé stereotypy a udržuj si v sebe detstvo? A tak ďalej a tak podobne? Asi hej. To by celkom šlo.

(Adela Banášová, 24. 10. 2007, Rebecca, skrátené)

1. Aký žáner predstavuje ukážka 2?

(A) testament                                      (B) správa

(C) súkromný list                                (D) fejtón

2. V ktorej možnosti je uvedený najvýstižnejší názov ukážky 2?

(A) Môj najlepší deň v živote            (B) Môj vysnívaný deň v živote

(C) Môj posledný deň v živote         (D) Môj najočakávanejší deň v živote

3. V ktorej možnosti je uvedený druh vedľajšej vety zo zvýrazneného súvetia ukážky 2?

(A) predmetová                                 (B) prívlastková

(C) príslovková časová                     (D) príslovková spôsobová

4. V ktorej možnosti sa nachádza slovo alebo slovesný tvar, ktoré nepatria do daného radu?

(A) udržuj si, buď slušný, uč sa, snaž sa pochopiť

(B) hypotéka, stereotyp, verzia, mejl, mobil

(C) svojej, všetkého, každý, sebe, niektoré

(D) zaplatila by som, akoby bol posledný, môžu si to vysvetliť

5. V ktorej možnosti sú všetky slová a slovné spojenia napísané správne?

(A) kino Hviezda, Európska únia, Námestie hrdinov Dukly, Ulica osloboditeľov

(B) ísť po mlieko, darček pre Dominiku, chápať všetko, sedieť u okna

(C) na včeľom úle, o hadiom tele, s husím pierkom, nad psím chvostom

(D) adaptovať sa na zmeny, chápať matematiku, písať s ceruzkou, povedať Soni

6. Vypíšte z posledného súvetia prvého odseku ukážky 2 jedno slovo, v ktorom je použitá spoluhláska ako slabikotvorná.

7. Vypíšte z tretieho odseku ukážky 2 slovo cudzieho pôvodu, ktoré má rovnaký význam ako slovenské slovo prenájom.

8. Z predposledného odseku ukážky 2 vypíšte jedno slovo, ktoré sa skloňuje podľa vzoru vysvedčenie.

Ukážka 3

Valéria Černegová – Nové obzory(úryvok, upravené)

Pre slovenský printový trh je v súčasnosti charakteristický čiastočný prechod na web a stále výraznejšia spolupráca s internetom. Dokonca v prípade menších vydavateľských domov sa prejavuje trend úplného odchodu týždenníkov a mesačníkov do internetového priestoru. Samozrejme, dôvodov je niekoľko: problémy s inzerciou, vysoké náklady a naopak nízka rentabilita. Internetová stránka má oproti nákladom na tlač magazínov navrch. Interaktivita, inovatívnosť a v neposlednom rade nízka nákladovosť sú výhodami, ktoré nové médiá poskytujú. Dianie na printovom trhu v roku 2007 ovplyvnil vstup prvého bezplatného denníka a rast denníka Plus jeden deň. Bezplatný Denník 24 však po niekoľkých mesiacoch ukončil svoje vydávanie, a tak je namieste otázka, či je slovenský printový trh pripravený na rozvoj tohto nového segmentu z hľadiska výdavkov na reklamu v takomto type periodika. Minulý rok slovenské denníky stagnovali, magazíny zaznamenali dvojciferný vzrast. Dôvodom je väčšia orientácia čitateľov na internetové stránky printových médií ako na samotnú tlačenú podobu denníkov a magazínov

1. Novým segmentom nazvala autorka ukážky 3

(A) printové/tlačené médiá.                                  (B) denník Plus jeden deň.

(C) bezplatný denník.                                             (D) internetové médiá.

2. V ktorej možnosti je uvedené tvrdenie vyplývajúce z ukážky 3?

(A) Malé vydavateľstvá úzko spolupracujú s veľkými vydavateľskými domami.

(B) Malým vydavateľstvám chýba schopnosť rýchlo reagovať na nové podnety.

(C) Slovenské denníky v roku 2007 stagnovali dvakrát viac ako časopisy.

(D) Vstup denníka Plus jeden deň v roku 2007 zmenil pomery v mediálnom svete.

3. Ktorý slohový postup prevažuje v ukážke 3?

(A) opisný                                                                (B) informačný

(C) výkladový                                                          (D) rozprávací

4. Pod vysokými nákladmi treba v ukážke 3 rozumieť

(A) veľké množstvo výtlačkov.                             (B) veľké množstvo výdavkov.

(C) veľká návratnosť vkladov.                              (D) veľké množstvo čitateľov.

5. Ktoré z nasledujúcich podstatných mien má v genitíve singuláru koncovku -u?

(A) denník                                                              (B) časopis

(C) mesačník                                                         (D) periodikum

6. Určte druh zvýraznenej vety z ukážky 3 podľa zloženia.

Pre slovenský printový trh je v súčasnosti charakteristický čiastočný prechod na web a stále výraznejšia spolupráca s internetom.

7. Podľa ktorého vzoru sa skloňuje podstatné meno médium?

8. Vypíšte z prvej vety ukážky 3 slovo, v ktorom je spoluhláska slabikotvornou.


KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ

Ukážka 1

  1. D
  2. B
  3. B
  4. C
  5. D
  6. úvahový/výkladový, opisný
  7. stručne, plasticky
  8. literárna teória

Ukážka 2

  1. D
  2. C
  3. B
  4. D
  5. A
  6. úplne, strčiť, prst
  7. lízing
  8. vedomím/vedomie

Ukážka 3

  1. C
  2. B
  3. C
  4. B
  5. B
  6. jednoduchá (rozvitá s viacnásobným vetným členom)
  7. mesto
  8. trh

Hotelová akadémia Otta Brucknera, MUDr. Alexandra 29, 060 01 Kežmarok
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky