ZDROJ: https://zmaturuj.zones.sk/

4. KOLO

Ukážka 1

William Shakespeare

Skrotenie zlej ženy

(úryvok, upravené)

KATARÍNA: Kto do vás nalieval tie múdrosti?

PETRUCCIO: Už s mliekom som ich cical z múdrej matky.

KATARÍNA: Syn múdrej matky – a má v hlave zmätky.

PETRUCCIO: Mám v nej aj rozum.

KATARÍNA: Ale zachladený.

PETRUCCIO: Rozohrial by sa v tvojej posteli.

No tárania už bolo až-až – poďme

k veci. Váš otec súhlasí s tým, že si

vás vezmem. Ponúkol mi už aj veno.

Chcete či nechcete, sa vezmeme.

Som, Katarína, pre vás ja ten pravý.

A keďže vidím – vidím, že aj ty si

nádherná žena, ja ťa milujem

a nedám ťa už nikomu, si moja,

narodil som sa, aby som ťa skrotil

a z divej Katy spravil Katušku,

čo bude nosiť skromnú fertušku.

1. V ktorej možnosti je vystihnutý význam slova táranie z ukážky 1?

(A) viesť prázdne reči

(B) klebetenie

(C) ohováranie

(D) vravieť zaliečavé slová

2. Ktorý zmysel v ukážke 1 podporil záujem Petruccia o Katarínu?

(A) sluch

(B) hmat

(C) zrak

(D) chuť

4. Z ukážky 1 vyplýva, že mužská postava

(A) sa iracionálne rozhoduje.

(B) je odhodlaná zmeniť sa.

(C) cieľavedome koná.

(D) bezvýhradne miluje.

5. Petruccio chce v ukážke 1 skrotiť Katarínu, čiže ju chce

(A) uväzniť vo vlastnom dome.

(B) prevychovať na poslušnú manželku.

(C) vymaniť spod vplyvu jej rodičov.

(D) naučiť dobre variť.

3. V ktorom jazykovom štýle sa realizuje komunikácia medzi postavami v ukážke 1?

(A) v hovorovom

(B) v náučnom

(C) v rečníckom

(D) v administratívnom

6. Ako nazývame druh expresívnych slov, ktorými Petruccio naznačil zmenu Kataríny na skrotenú Katušku?

7. Ako sa nazývajú samostatné prehovory Petruccia v ukážke 1?

8. Vypíšte z ukážky 1 jeden nezhodný prívlastok.


Ukážka 2

Pavel Vilikovský

Pes na ceste

(úryvok)

Keď sa Slovák ako jednotlivec ocitne v krajine, kde platia pravidlá, ľahko sa prispôsobí a neraz v tých podmienkach aj vynikne, ale doma ako príslušník národa potrebuje pravidlá len na to, aby mal čo porušovať. Čím viac ich beztrestne poruší, tým väčšmi stúpa jeho sebavedomie a aj hodnota v očiach spoločnosti. Slováci dokážu do každého zriadenia, do každého systému vyvŕtať diery ako červík do syra, takže sa z goudy, eidamui parmezánu nakoniec stane ementál. V tom, ako vedia vtlačiť režimu národný charakter, je až čosi geniálne – fašizmus, komunizmus či demokracia by sa v slovenskom vydaní mali správne nazývať slošizmus, slomunizmus a slomokracia. Azda práve preto, že sme si tie bývalé režimy uspôsobili na vlastnú mustru, sa dnes s nimi tak ťažko a neradi lúčime –je na nich prischnutý náš pot a pach. Smrdia tak našsky. Nefalšovanou slovenskosťou stihla napáchnuť už aj demokracia. Je to tak: nech nás kŕmia čímkoľvek, vraciame vždy zemiaky s kapustou.

1. V ukážke 2

(A) Vilikovský chváli vynaliezavosť Slovákov.

(B) autor oceňuje genialitu slovenského národa.

(C) rozprávač ironizuje vlastnosti našincov.

(D) prozaik hodnotí klady a zápory Slováka.

2. Podľa ukážky 2 uspôsobiť si niečo na vlastnú mustru znamená

(A) porušovať vlastné vytvorené pravidlá.

(B) vyvŕtať diery do systému ako červík.

(C) vtlačiť režimu vlastný národný charakter.

(D) ťažko sa lúčiť so zaužívanými zvykmi.

3. Ktorú z nasledujúcich vlastností prejavujú Slováci podľa ukážky 2 najmä v zahraničí?

(A) nedisciplinovanosť

(B) prispôsobivosť

(C) sebavedomie

(D) vlastenectvo

4. O čom hovorí nasledujúca veta v ukážke 2?

Je to tak: nech nás kŕmia čímkoľvek, vraciame vždy zemiaky s kapustou.

(A) o spoľahlivosti príslušníkov národa

(B) o svojbytnosti slovenského národa

(C) o nemennosti mentality slovenského národa

(D) o slabých žalúdkoch slovenského národa

5. Ktorý z uvedených žánrov bol v systéme literárnych žánrov nahradený románom?

(A) rozprávka

(B) poviedka

(C) novela

(D) epos

6. Napíšte slová, z ktorých autor v ukážke 2 vytvoril slovo slomokracia.

7. Ku ktorému slovnému druhu patria obidve zvýraznené slová v ukážke 2?

8. Pomocou ktorých dvoch gramatických kategórií sa rozprávač v závere ukážky 2 identifikuje so Slovákom?




KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ

Ukážka č. 1

  1. A
  2. C
  3. C
  4. B
  5. A
  6. zdrobneniny/zdrobnenina/deminutíva/deminutívum 
  7. repliky/replika
  8. matky/ženy 

Ukážka č. 2

  1. C
  2. C
  3. B
  4. C
  5. D
  6. slovenská demokracia 
  7. spojka/spojky
  8. osoba, číslo/1. osoba, plurál
Ukážka č.3
  1. B
  2. D
  3. C
  4. D
  5. A
  6. kontrast/protiklad
  7. združený
  8. 4/štyri
Hotelová akadémia Otta Brucknera, MUDr. Alexandra 29, 060 01 Kežmarok
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky