6. KOLO

Ukážka 1

Lev Nikolajevič Tolstoj – Vojna a mier

(úryvok)

Anna Michajlovna so svojou uplakanou, ale príjemnou tvárou sa posunula bližšie ku grófkinmu kreslu. " Budem k tebe celkom úprimná," povedala Anna Michajlovna. " Nás, starých priateľov, zostalo už tak málo! Práve zato si tak vážim tvoje priateľstvo."

Anna Michajlovna pozrela na Vieru a zháčila sa. Grófka stisla priateľke ruku. "Viera,"povedala grófka najstaršej dcére, ktorá zrejme nebola jej miláčikom. " Ako to, že sa neviete ničoho domyslieť? Vari necítiš, že si tu zbytočná? Choď za sestrami!"

Krásna Viera sa usmiala a bolo vidieť, že sa necíti ani trochu dotknutá.

1. V ktorej z možností je správne uvedený dôvod, prečo grófka stisla Anne Michajlovne ruku?

(A) Chcela sa jej pozrieť do očí.

(B) Chcela ju zastaviť v reči.

(C) Chcela sa s ňou rozlúčiť.

(D) Chcela ju od seba odtisnúť.

2. V ktorej možnosti je správne uvedený dôvod, vyplývajúci z ukážky 1, pre ktorý si Anna Michajlovna váži grófkino priateľstvo?

(A) Mala problémy s dcérou.

(B) Grófka bola jej príbuzná.

(C) Zostalo jej málo priateľov.

(D) Nemala rada Vieru.

3. V ktorej možnosti je uvedené slovo patriace na zakryté miesto nasledujúcej definície?

Objektivizovaný subjekt v epickom alebo dramatickom texte, ktorý sa realizuje priamym autorským hodnotením a ktorého funkcia sa prejavuje v činoch, nazývame _________________ .

(A) dej

(B) postava

(C) prostredie

(D) kompozícia

4. V ktorej možnosti je správne uvedený spôsob, ktorým grófka vyjadrila svoju nespokojnosť s dcérou?

(A) Prestala sa s dcérou rozprávať.

(B) Stisla dcére ruku.

(C) Začala Viere vykať.

(D) Odsunula si od nej kreslo.

5. Ako sa z lexikologického hľadiska nazýva dvojica slov, ktoré použil Lev Nikolajevič Tolstoj v názve svojho románu?

(A) synonymá

(B) antonymá

(C) homonymá

(D) paronymá

6. Ktorý typ vety z hľadiska modálnosti sa v ukážke 1 nenachádza?

7. Vypíšte z ukážky 1 slovné spojenie, ktorým autor naznačil čitateľovi, že sa Viera vyrovnala s tým, že nie je matkino najmilovanejšie dieťa.

8. Napíšte slovom, koľko viet tvorí nasledujúci text.

Anna Michajlovna so svojou uplakanou, ale príjemnou tvárou sa posunula bližšie ku grófkinmu kreslu.


Ukážka 2

Michail Jurjevič Lermontov

Loďka (úryvok)

Belie sa loďka osamelá,

kde mora hmla je modravá...

Za čím sa v diaľky rozletela?

Čo v kraji rodnom necháva?

Hrajú sa vlny, vietor rastie

a stožiar puká, narieka...

Oj, nehľadá ten plavec šťastie

a nie od šťastia uteká!

Podeň svoj azúr more vkladá,

lúč slnca zlatý hrá sa kol,

a on len, bludár, búrky hľadá,

ako by v búrkach pokoj_____________!

1. Motívy osamelosti, búrliváctva a titanizmu zaraďujú báseň Loďka do obdobia

(A) klasicizmu.

(B) romantizmu.

(C) realizmu.

(D) baroka.

2. Ktorý druh lyriky je charakteristický pre báseň Loďka?

(A) duchovná lyrika

(B) ľúbostná lyrika

(C) reflexívna lyrika

(D) spoločenská lyrika

3. V ktorej možnosti sú správne pomenované umelecké prostriedky, ktoré sa nachádzajú v nasledujúcom dvojverší? Hrajú sa vlny, vietor rastie a stožiar puká, narieka...

(A) metafora, symbol

(B) alegória, alegória

(C) personifikácia, personifikácia

(D) symbol, metafora

4. V ktorej možnosti je vyjadrený význam slova modravý z ukážky?

(A) svetlomodrý

(B) fialovomodrý

(C) tmavomodrý

(D) zelenomodrý

5. V ktorej možnosti je uvedené slovo, ktoré patrí na zakryté miesto v ukážke?

(A) našiel

(B) bol

(C) býval

(D) chradol

6. Zo slova hmla vypíšte hlásku, ktorá je v ňom nositeľom slabičnosti.

7. Po akom druhu slovníka by siahol čitateľ, ktorý by nerozumel významu slova bludár?

8. Vypíšte z prvej strofy básne Loďka jedno sloveso, ktoré neoznačuje činnosť, ale stav (stavové sloveso).


Ukážka 3

Dobroslav Chrobák – Kamarát Jašek

(úryvok, upravené)

Kolibu sme našli takú, ako sme ju nechali. Iba bĺch – vedel som – sa v nej nanosilo od jari. Nemáš väčšie svinstvo ako takúto opustenú kolibu. No na jednu noc, myslel som si, bude i takáto dobrá... Vyhádzal som iba starú čečinu a nalámal čerstvú.

Na druhý deň vytratil som sa za rána, vyhovoriac sa Etelke, že idem navštíviť známeho baču do Žúberovej...

V skutočnosti som vyšiel hore do radov na Sokolovú. Tu, na samom vrchu, vyvalil som sa horeznačky, díval sa do neba i ponad bezbrehé more hôr a tešil sa z dokonalého diela.

Zostávalo vykonať len veľmi málo. A môže sa to nechať i na zajtra...

Tento deň, tento ostatný deň strávim v pokoji, zmierený s Bohom, so svetom i s tým, čo ešte treba vykonať, čo treba zajtra vykonať...

Panebože, koľko je tu dreva, koľko hôr a v horách zveriny, krotkej a divokej! Koľko všelijakého pechorenia a hmýrenia, drobných zápasov i mohutných, ďalekou ozvenou sa ohlášajúcich bojov. A z toho všetkého ťažia ľudia, čo bývajú v dedinách, roztrúsených tam v diaľke, hlboko pod tebou. Bijú sa s tým a rujú, vymýšľajú silu všelijakých spôsobov a nástrah, ktorými nad týmto víťazia, a zvláčajú k sebe, do dvorov.

Pozri len, každá vec má svoje meno, každý vrch sa volá inakšie a každá trávička, každý strom a zver. A prečo je to tak? Len preto, aby to ľudia ľahšie premáhali, aby sa vedeli dorozumieť v boji proti tej nesmiernosti.

1. Dôvodom, pre ktorý rozprávač v ukážke 3 opustil Etelku, je jeho

(A) rozhodnutie navštíviť známeho baču zo Žúberovej.

(B) úmysel postarať sa o lesnú zver v blízkosti koliby.

(C) hľadanie duševnej rovnováhy pred dôležitým rozhodnutím.

(D) túžba zmerať si sily s prírodou, zvíťaziť nad jej nástrahami.

2. Vzťah rozprávača k prírode v ukážke 3 najlepšie charakterizujú slová

(A) obdiv a pokora.

(B) odhodlanie a radosť.

(C) neistota a smútok.

(D) nadšenie a túžba.

3. V ktorej možnosti je uvedený znak naturizmu nachádzajúci sa v ukážke 3?

(A) Prostredie – hory a vrchy vzdialené od civilizácie.

(B) Skromnosť rozprávača – stačí mu aj koliba plná bĺch.

(C) Vzťah k žene – dáva prednosť prírode pred ženou.

(D) Dedinský človek – snaha človeka ovládnuť prírodné sily.

4. V ktorej možnosti je správny zápis priamej reči?

(A) "No na jednu noc", myslel som si: "bude i takáto dobrá".

(B) "No na jednu noc", myslel som si, "bude i takáto dobrá".

(C) "No na jednu noc," myslel som si: "bude i takáto dobrá."

(D) "No na jednu noc," myslel som si, "bude i takáto dobrá."

5. Tvorba ktorého z nasledujúcich autorov nie je ťažiskovo zaradená do medzivojnového obdobia?

(A) J. C. Hronského

(B) E. M. Remaquea

(C) J. D. Salingera

(D) D. Chrobáka

6. Nájdite v treťom odseku ukážky 3 slovo, ktoré vyjadruje duševný stav rozprávača.

7. Vypíšte z prvých troch odsekov ukážky 3 jedno expresívne sloveso.

8. Vypíšte zo slova horeznačky prízvučné slabi


KĽÚČ SPRÁVNYCH ODPOVEDÍ

Ukážka 1

  1. B

  2. C

  3. B

  4. C

  5. B

  6. želacia (veta) / zvolacia (veta)

  7. sa necíti (ani trochu) dotknutá / necíti sa (ani trochu) dotknutá

  8. jedna (veta)


Ukážka 2

  1. B

  2. C

  3. C

  4. A

  5. B

  6. a /A

  7. výkladovom, výkladový / synonymickom, synonymický

  8. belie sa / Belie sa

Ukážka 3

  1. C

  2. A

  3. A

  4. D

  5. C

  6. tešil (som) sa/tešiť sa Musí byť uvedené aj sa.

  7. nanosiť sa/vyvaliť sa

  8. ho, znač

Hotelová akadémia Otta Brucknera, MUDr. Alexandra 29, 060 01 Kežmarok
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky